پوتین در نشست روسیه و آسیای میانه: سطح تماس لازم با طالبان را حفظ می کنیم

رئیس جمهوری تاجیکستان در این نشست از آموزش هزاران عامل انتحاری در افغانستان، ابراز نگرانی کرد

نشست «روسیه و آسیای میانه» روز جمعه در پایتخت قزاقستان برگزار شد- STRINGER/ Kazakhstan Presidential press office/ AFP

روسای جمهوری روسیه و تاجکیستان در نشست «روسیه و آسیای میانه» که روز جمعه ۲۲ مهرماه، در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شد، از آنچه که افزایش ناامنی در افغانستان خواندند، ابراز نگرانی کردند.

در این نشست، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که در مورد اوضاع افغانستان سخنرانی می‌کرد، گفت سازمان‌های اطلاعاتی غربی گروه‌های تروریستی را تقویت می کنند و روسیه باید سطح مورد نیاز تماس را با جنبش طالبان حفظ کند.

پوتین افزود که مرزهای جنوبی کشورش با تهدیدهای تروریستی روبه‌رو است و حفظ تماس با طالبان  به نفع روسیه و کشورهای منطقه است تا اجازه ندهند افغانستان وارد جنگ داخلی شود.

علاوه‌بر این، رئیس جمهوری روسیه طالبان را به چشم‌پوشی از فعالیت گروه‌های تروریستی در شمال افغانستان متهم کرد و گفت که سرویس‌های اطلاعاتی غربی، به‌ویژه آمریکایی و بریتانیایی، به گروه‌های مخالف طالبان کمک می‌کنند تا مرزهای برخی کشورها را هدف قرار دهند.

ولادیمیر پوتین در این نشست که با حضور روسای جمهوری کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان برگزار شد، گفت که در شرایط اقتصادی فعلی افغانستان، طالبان ناگزیرند از برخی منابع درآمد مانند قاچاق مواد مخدر چشم‌پوشی کنند، اما این کشورها باید با مقام‌های فعلی افغانستان کار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، نیز در این نشست از حضور «انتحاریان» در مرزهای افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که هزاران تن از مجاهدین به‌شمول انتحاریان در افغانستان آموزش می بینند.

رئیس جمهوری تاجیکستان در نخستین نشست روسیه و آسیای میانه در قزاقستان گفته است که بیش از دوازده گروه تروریستی در افغانستان حضور دارند و درحال گسترش فعالیت‌هایشان در افغانستان‌اند.

رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه ۲۱ مهرماه نیز در ششمین نشست سیکا، یا تعامل و اعتمادسازی در آسیا، از اوضاع افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت افغانستان پرچالش‌ترین کشور منطقه است.

او از حضور بیست‌ساله آمریکا و ناتودر افغانستان به‌شدت انتقاد کرد و گفت که آن کشور توان حل مشکلات تروریستی و امنیتی افغانستان را نداشت.

پوتین در این نشست خواستار جبران خسارت شهروندان افغانستان از حضور بیست‌ساله آمریکا و ناتو در آن کشور شد و همچنین گفت که پول‌های منجمدشده افغانستان باید آزاد شوند.

بیشتر از جهان